woensdag 14 november 2012

Portretinterview Lauren De Ruyck



Wie is Lauren?
Lauren De Ruyck (17) is geboren en getogen in Gent en studeert Latijn-Moderne Talen. In 2010 mocht ze samen met Jill Van Vooren ons land vertegenwoordigen op het Junior Eurovisiesongfestival in Minsk. Ze speelde al mee in verschillende musicals waaronder Daens, Fiddler on the Roof en Domino. Sinds 2011 speelt ze de rol van Femke in de Studio 100-serie ‘Galaxy Park’ en vanaf 2012 maakt De Ruyck muziek onder de naam Lauren Anny J.



Zangeres en actrice Lauren De Ruyck is vanaf volgende maand weer te zien op Ketnet
“Ik ben ambitieus, gepassioneerd en vurig”

Lauren De Ruyck is een klassevolle zelfverzekerde jongedame. Een rolmodel voor de tienermeisjes die reikhalzend uitkijken naar het tweede seizoen van de Studio 100-serie ‘Galaxy Park’. Nog maar zeventien lentes jong is ze, maar nu al heeft De Ruyck een indrukwekkend CV. Door haar drukke agenda gaat ze niet langer zoals haar leeftijdsgenoten naar de middelbare school, maar legt ze examens af bij de Middenjury. “Ik heb het geluk dat mijn hecht vriendengroepje meestal afstemt op mijn agenda.”

Van kinds af speelde ze mee in verschillende musicals en in 2010 mocht ze ons land vertegenwoordigen op het Junior Eurovisiesongfestival. Onlangs nog tekende De Ruyck een platencontract in Londen en vanaf 5 november kruipt ze terug in de huid van Femke in ‘Galaxy Park’.

Herken je jezelf in je personage Femke?
Lauren De Ruyck: “Femke is heel avontuurlijk en heeft soms een te grote mond. Dat pittig kantje vind ik zo leuk aan haar. Ik ben zelf ook wel avontuurlijk aangelegd en ga graag uitdagingen aan, zoals naar Londen trekken om er muziek te maken. En kijk, ik tekende er onlangs een platencontract.”

Je artiestennaam is Lauren Anny J, gewoon de naam zoals die op je identiteitskaart staat. Is dat typisch Lauren?
De Ruyck: “Ik denk het wel. Als artiest wil ik vooral nuchter overkomen bij het publiek. Ik probeer zo nuchter en realistisch mogelijk in het leven te staan, dat heb ik van mijn papa.”

Welke waarden heb je nog meegekregen van thuis?
De Ruyck: “Dat familie ontzettend belangrijk is! Ik heb altijd heel veel warmte en liefde gekregen van mijn ouders en dat wil ik ook geven aan anderen. Bij hen zoek ik ook bevestiging. Na een optreden vraag ik zeker honderd keer of ze het goed vonden. Ik weet dat ze mij een eerlijk antwoord zullen geven. Ook dat heb ik thuis geleerd, altijd eerlijk zijn.”

Kan je nog veel tijd vrijmaken voor je familie?
De Ruyck: “Ik ben heel close met mijn grootouders, al is dat contact nu wel een stuk verminderd door mijn drukke agenda. Ik voel mij daar soms wat schuldig over. Maar ik probeer hen echt zoveel mogelijk te bezoeken.”

En het contact met je vrienden, is dat ook verminderd?
De Ruyck: “Ik heb het geluk dat mijn hecht vriendengroepje meestal afstemt op mijn agenda. Dat klinkt best wel grof eigenlijk, maar het is fantastisch om zulke vrienden te hebben.”

Echte leeuw

Je zegt zelf op Facebook dat je een typische leeuw bent van sterrenbeeld, leg eens uit.
De Ruyck: “Leeuwen zijn heel ambitieus, gepassioneerd en vurig. Die eigenschappen herken ik sterk in mezelf. Ik neem ook graag de leiding, vooral bij groepswerken op school. Ik kan er niet tegen als mensen treuzelen. (lacht) Maar dat is volgens mij wel een voordeel in het vak dat ik uitoefen.”

Geloof je in astrologie?
De Ruyck: “Ergens wel. Veel van mijn vrienden hebben zo’n boek over relaties tussen bepaalde sterrenbeelden. Het is heel raar, maar dat klopt precies altijd. Ik voel trouwens wanneer het volle maan is, dan kan ik niet slapen en ben ik onrustig. Een vriend en ik hebben een deal: ooit laten we eens onze toekomst voorspellen. Al ben ik wel bang dat ik teveel ga leven naar zo’n voorspelling.”

Heb je bepaalde rituelen voor je het podium op stapt?
De Ruyck: “Ik durf wel eens een gebedje doen of een kruisteken maken. Mijn grootouders zijn vrij katholiek, vroeger ging ik regelmatig met hen naar de mis. Nu doe ik dat soms nog, we gaan dan naar de Sint-Baafskathedraal. Ik vind dat gewoon mooi, zo’n misviering. Ik geloof niet specifiek in God, maar ik ben er wel van overtuigd dat er iets is. Als ik een bepaalde rol krijg die ik graag wou, dan zeg ik wel eens dankuwel.”

Voor Junior Eurosong mocht je naar Minsk. Reis je graag?
De Ruyck: “Super graag! Luchthavens en hotels zijn mijn favoriete plaatsen. Mijn ouders begrijpen dat niet, maar ik vind een luchthaven geweldig. Al die verschillende mensen, geuren en winkels, dat is echt een leuke sfeer. Maar ik keer ook altijd graag terug naar huis hoor.”

Michael Jackson

Welk voorwerp zou je meenemen uit je kamer mocht er brand uitbreken?
De Ruyck: (twijfelt lang) “Ik heb onlangs mijn muziekinstrumenten naar beneden verhuisd, dus die staan niet meer in mijn kamer. Er hangen veel posters van Audrey Hepburn en Michael Jackson, mijn idolen. Maar het meest waardevolle is toch de ketting die mijn opa altijd droeg. Hij is onlangs overleden.”

Michael Jackson is drie jaar geleden gestorven. Hoe voelde je je daarbij?
De Ruyck: “Ik herinner mij die dag nog goed. Dat was de dag na de eindexamens in het tweede middelbaar. Het was toen kei mooi weer. Als ik wakker word, check ik automatisch mijn Twitterfeed. Ja, ik ben nogal Twitterverslaafd. Rihanna had getweet: “We lost a legend.” Ik wist onmiddellijk dat het over Michael ging. Ik heb echt het hele weekend gehuild, niemand begreep dat. Ik at de hele dag door chocolade terwijl ik al zijn DVD’s bekeek. Elke keer als ik Michaels muziek hoor, denk ik ‘ja, daarom wil ik muziek maken’.”

In welke musical zou je ooit eens de hoofdrol willen vertolken?
De Ruyck: “Elisabeth, maar dan wel in het Duits. Ik vind dat een kei mooie taal trouwens, zeker voor musicals. Het verhaal is ook wat somber, ik hou wel van die dramatische toestanden. Ik probeer elke dag op te staan alsof het mijn verjaardag is, maar als ik echt een slechte dag heb dan ga ik volledig de dieperik in. Ik kan dan heel verdrietig zijn zonder reden. Dan denk ik ‘oh Lauren, waar ben je mee bezig?’. Maar ik ben gewoon zo, ik moet daarmee leren leven.”




Geen opmerkingen:

Een reactie posten